علائم مسمومیت را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید | خطر مرگ در کمین است

تنها در شش ماهه امسال ۱۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند.
علائم مسمومیت را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید | خطر مرگ در کمین است
کد خبر : ۴۹۳۰۶

علائم اولیه مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مشابه سرماخوردگی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش دو برابری قربانیان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان گفت: در نیمه ابتدایی امسال ۱۷ نفر بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست دادند.

دکتر سلیم خانی با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن در فصول سرد سال گفت: متاسفانه هرساله با شروع فصل سرما و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی، شاهد افزایش مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن هستیم.

وی افزود: این گاز که حاصل احتراق ناقص انواع سوخت هاست، بی رنگ و بی بو بوده و مسمومیت با آن بسیار خطرناک و مرگبار است.

خانی گفت: منوکسیدکربن تمایل ترکیب بالایی با گلبول‌های قرمز خون دارد و خیلی زودتر از اکسیژن با این گلبول‌ها ترکیب شده و مانع اتصال اکسیژن به آن‌ها می‌شود و همین امر موجب کاهش سطح اکسیژن خون افراد می‌شود.

وی افزود: چنانچه میزان منوکسیدکربن (CO) در خون فرد از ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر شود، علائم اولیه مسمومیت ظاهر شده که شامل سردرد، سرگیجه و... بوده و علائمی مشابه سرماخوردگی است.

خانی گفت: به تدریج با افزایش میزان این گاز سمی در خون فرد، اکسیژن خون به شدت افت کرده و هوشیاری فرد کاهش می‌یابد و با شدت یافتن این روند، فرد وارد کما شده و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان اینکه این نوع مسمومیت می‌تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد، گفت: اگر فرد به موقع نجات یابد، با توجه به کاهش سطح اکسیژن خون، اولین جایی که دچار آسیب شده مغز است و اگر میزان مسمومیت بالا باشد احتمال بروز عوارض مغزی ماندگار در افراد وجو دارد.

خانی گفت: بهترین راه مقابله با این نوع مسمومیت پیشگیری است و مهمترین نکته در پیشگیری از این نوع مسمومیت استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و رعایت اصول ایمنی هنگام نصب این وسایل است.

خانی نسبت به استفاده از اجاق گاز تک شعله و گاز پیک نیک در محیط‌های بسته‌ای مانند چادر مسافرتی یا خودرو هشدار داد و افزود: برخی افراد برای گرم کردن محیط از این لوازم استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است و می‌تواند مسمومیت آن‌ها را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزایش چشمگیر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه ابتدایی امسال گفت: تنها در شش ماهه امسال ۱۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با فوت هفت نفر، افزایش بیش از دو برابری داشته است و از مجموع فوتی‌های مسمومیت با گازمنوکسیدکربن در سال جاری ۹ نفر مرد و هشت نفر زن بوده اند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر